Aito pienpanimo -merkki

Kauppojen hyllyillä on monia craft beer -henkisesti brändättyjä tuotteita Suomesta ja ulkomailta. Tämä voi hämmentää oluen ystävää. Mistä kuluttaja voi tietää, että olut tulee aidolta suomalaiselta pienpanimolta?

Tähän kysymykseen vastaa Pienpanimoliiton jäsenille varattu Aito pienpanimo -merkki, jonka jäsenpanimot voivat sommitella osaksi etikettejään, verkkosivujaan, lasinalusia tai somekanaviaan. Pienpanimoliitto myös markkinoi merkkiä ja pyrkii saamaan merkkiä kantaville oluille lisää janoisia ystäviä.

Merkki kertoo, että kyseessä on Pienpanimoliiton jäsen, eli aito suomalainen pienpanimo. Suomessa pienpanimoiksi lasketaan panimot, jotka tuottavat vuodessa enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Pienpanimot toimivat tyypillisesti paikallisesti ja laadusta tinkimättä. Ne tuottavat reilut 23 miljoonaa litraa olutta vuosittain ja työllistävät suoraan satoja ihmisiä.

Pienpanimon pyörittäminen ei ole kultakaivos, joten oluen ystävien tukea tarvitaan kauppojen hyllyillä ja ravintoloissa ostopäätösten äärellä. Näin taataan, että jatkossakin Suomessa on eläväinen ja laadukas olutkulttuuri.

Suomen noin sadasta pienpanimosta 70 kuuluu Pienpanimoliittoon. Tutustu heihin täällä!