Viimeisimmät tiedotteet ja lausuntomme

TIEDOTE 24.01.2019

Vapaa julkaistavaksi 24.01.2019 klo 13.00

Pienpanimoliitto on valmis keskustelemaan yhteistyöstä Panimoliiton kanssa – ehdottaa yhteistä liittoumaa

Pienpanimoliitto Ry keskusteli maanantain (21.1.2019) kokouksessaan Panimoliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarisen ulostulosta, jossa Pakarinen toivoi pienpanimojen tulevan mukaan lähinnä suurten panimojen edunvalvojana tunnettuun Panimoliittoon.

”Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton uusi toimitusjohtaja Riikka Pakarinen haluaa tiivistää yhteistyötä pienpanimoiden kanssa ja toivoo, että yhä useampi pienpanimo tulisi osaksi Panimoliittoa. Tällä hetkellä suurin osa pienistä panimoista muodostaa yhdessä Suomen Pienpanimoliiton.”

Panimoliitosta on viime vuosina ollut pienpanimoliikennettä lähinnä ulospäin, eivätkä pienpanimot ole aina kokeneet saavansa ääntänsä kuuluviin Panimoliitossa. Lisäksi Panimoliiton ulostulot on Pienpanimoliitossa tulkittu viime vuosina varsin pienpanimovastaisiksi, ainakin mitä tulee kotimaisten pienpanimojen elinehtoon, eli verohelpotukseen. Nyt asian suhteen on tapahtunut ainakin jonkinlaista liikehdintää. Riikka Pakarinen totesi aiemmassa tiedotteessaan että Panimoliitto olisi valmis nostamaan verohelpotuksen alinta litrarajaa ylemmäksi, sekä jopa korottamaan verohelpotuksen suurinta prosenttimäärää.

”Tällä hetkellä 50 prosentin veroetu koskee panimoita, jotka tuottavat vuositasolla maksimissaan 500 000 litraa. Mielestämme tämän rajan nostamista voitaisiin harkita. Tämä muutos tukisi useamman aidon pienpanimon kasvua huomattavasti enemmän. Alle 500 000 litraa tuottavien pienpanimoiden veroalennusta voisi vielä jopa suurentaa 50 prosentista”, Pakarinen toteaa.

Pienpanimoliitto tervehtii ilolla Panimoliiton ehdotusta pienimpien panimoiden entistä suuremmasta tukemisesta. Ihmettelemme kuitenkin, miten Panimoliitossa ei olla tietoisia siitä ettei EU nykyisellään salli verohelpotuksen korottamista 50 prosentista. Ainoaksi käytännön keinoksi Pakarisen ehdotuksista jäisi siis veroportaikon litrarajojen muuttaminen.

Pienpanimoliitto ehdottaa, että Panimoliitto ja Pienpanimoliitto selvittävät yhteiset tavoitteensa, sekä sen voisiko liittojen yhteistyölle olla laajempaa pohjaa. Vuosien saatossa kehittyneet asetelmat eivät ole paras lähtökohta pienpanimoiden jäseneksi liittymiselle Panimoliittoon, mutta Pienpanimoliitto on valmis hallituksensa voimin tekemään yhteistyöstä selvityksen. Mikäli yhteistyössä nähdään riittävästi voimaa, Pienpanimoliitto ehdottaa mahdollisuutena kahden edunvalvojan yhteistä liittoumaa, jossa asioista voitaisiin päättää demokraattisesti yhdellä äänellä per jäsenpanimo.

”Pienpanimot eivät voi kilpailla isojen panimoiden kanssa litroilla tai euroilla, joten jos nämä ovat päätöksenteon pelinappulat niin äänemme ei tule kuulluksi. Suomalaisen oluenvalmistuksen olemassaolon kannalta pienpanimojen ääni on kuitenkin mitä merkittävin, ja siksi voisimme tarvita yhteisen liittouman jonka keskiössä on yhteiselo pienten ja isojen, kotimaisten panimoiden kesken.” – Mikko Mäkelä, Pienpanimoliiton puheenjohtaja.

Lisätietoja:

Mikko Mäkelä,