Mikä höyrypanimo?

Kuten kaikki kielitaitoiset ymmärtävät, on Kotka Steam Brewery suora käännös Kotkan Höyrypanimosta. Alun perin Höyrypanimo käytti höyryä voimansiirrossaan, josta nimikin juontaa juurensa. Mutta turhaanhan minä tässä tätä kirjoitan, katso videolta, kun asianmukainen mies kertoo höyrypanimon historiaa paremmin!

Kärsällä on myös omakohtainen muisto siitä, kun kotkalaiseen olutkulttuuriin viillettiin ammottavana irvistävä avohaava, jonka parsimisessa meni puoli vuosisataa.

Ehdottomasti mieleenpainuvimmat hetket panimon lyhyen historian aikana ovat Kärsän mukaan niitä kohtaamisia, kun Höyrypanimon vanhat työntekijät ovat tulleet panimovierailulle alkuperäisten työtodistustensa kanssa. Panimokaupan työpöytää koristaa lukuisat kuvat Höyrypanimon menneistä vuosista, joissa esiintyy muun muassa erään Kotka Steam Breweryn työntekijän isoisä, Kalevi Sandberg, melkein miehen kokoisen kiintolenkin kanssa, sekä Kotkan Höyrypanimon Panimomestari Parker. Pöytä on täynnä muitakin yksityiskohtia, jotka kertovat höyrypanimon historiaa ja nivovat yhteen nämä kaksi Kotkan monoliittia.

Kalevi Sandberg, nykyisen työntekijän isoisä
Panimomestari Parker

Kippis!

Mallasasiamies

Artikkeli edustaa kirjoittajan omia mielipitetä ja ajatuksia, eikä ole Pienpanimoliiton virallinen kanta

Juho Virtanen

Mallasasiamies
Pienpanimoliitto

Työskentelen pienpanimoliitolle tehden "Mallasasiamies" -projektia. Minut saa hymyilemään aina hyvällä oluella ja huonolla vitsillä. Digitaalisen kulttuurin HuK, Turun yliopisto, parimetrinen partasuu.

Oluen makuprofiilin pitää olla kuin leka vasten kasvoja. Räjähdyksiä kielellä ja tulvahtavaa aromia sieraimissa.