Suuret panimot haluavat hyötyä pienpanimoiden aloittamasta käsityöoluen buumista näyttäytymällä ”craft beer” -tuottajina. Britanniassa pienpanimot päättivät siksi alkaa puhua indie-oluesta. Suomessa Pienpanimoliitto perusti oman Aito pienpanimo -merkin.

Suomessa Aito pienpanimo -merkki kertoo, että panimo kuuluu Pienpanimoliittoon. Merkki lanseerattiin tänä vuonna, ja sitä alkaa näkyä pienpanimoiden verkkosivuilla ja pakkauksissa hiljalleen.

Merkille on tarvetta, sillä kuluttajan voi olla vaikeaa hahmottaa, mikä tuote on aidosti kotimaiselta pientuottajalta.

The Guardian kirjoittaa, että Britanniassa jopa 40 prosenttia kuluttajista luuli esimeriksi Neck Oil -olutta käsityötuotteeksi, vaikka sitä valmistaa Beavertonin panimo, jonka omistaa Heineken. Britanniassa pienpanimot ovatkin jutun mukaan hylkäämässä ”craft beer” -ilmaisun käytön, sillä se on kokenut inflaatiota. Osa panimoista alkaa käyttää ”indie beer” -termiä.

Britanniassa ”craft beer” -vallankumousta seurasi aalto, jossa suuret panimot ostivat menestyneitä pienpanimoita ja jatkoivat niiden tuotantoa. Kuluttaja harvoin huomaa, että käsityöläisten sijaan yritykset ovatkin globaalien jättien hallussa.

Suomessa eri ilmiö

Pienpanimoliitto liittyi tänä vuonna Independent Brewers of Europe -yhteenliittymään. Sen keskusteluissa on käynyt ilmi, että Euroopassa on yleisesti käynyt samoin kuin Britanniassa: suuret ostavat pieniä pois ja esiintyvät sen jälkeen markkinoilla pienpanimoina.

Suomessa tilanne on vähän erilainen, sillä täällä yrityskauppoja on tapahtunut ainakin toistaiseksi vähänlaisesti. Meillä suuret panimot ovat perustaneet muutamia omia ”craft”-brändejään ja jopa ”pienpanimoja” suurten panimoiden sisälle. Pienpanimoita jäljittelevä estetiikka näkyy etiketeissä ja ”panimoilla” on pienpanimoilta kalskahtavia nimiä.

Kauppaketjut ja yksittäiset kaupat puolestaan hämmentävät markkinaa sillä, että kaupoissa ”craft”-hyllyillä on usein suurten panimoiden tuotteita, jotka saattavat ulkoisesti muistuttaa pienpanimo-oluita. Viime kuukausina kauppojen ”panimonurkkauksissa” on näkynyt jopa ulkomaisia viinejä.

On hyvä, että käsityöläisyys nähdään laadun takeena ja se myy. Valitettavaa on, että suuret pyrkivät hyötymään tästä brändäämällä omia tuotteitaan ”craftiksi”, koska se on omiaan hämmentämään kuluttajaa, joka haluaisi ostaa laatua ja tukea suomalaisten pientuottajaa.

Teksti ja kuvat: Esa Salminen

Brewery shop -kyltin alla viinejä
Tässä ”panimokaupassa” myydään mietoja viinejä.

Artikkeli edustaa kirjoittajan omia mielipitetä ja ajatuksia, eikä ole Pienpanimoliiton virallinen kanta