Eurooppaan perustettiin tänään uusi itsenäisten pienpanimoiden yhteenliittymä Independent Brewers of Europe. Pienpanimoliitto on yksi kymmenestä perustajajäsenestä.

”Tätä pidetään uuden aikakauden alkuna olutkulttuurissa: Euroopan riippumattomat panimot nousevat vastustamaan globaalin olutteollisuuden markkinavoimaa. Ne vastustavat kansainvälisten makujen yhdenmukaistumista sitoutumalla monimuotoisuuteen ja alueelliseen panimokulttuuriin.”

Näin julistaa vastaperustettu Independent Brewers of Europe IBE tiedotteessaan.

IBE tulee toimimaan Euroopan laajuisena riippumattomien panimoiden edunvalvojana ja se kampanjoi olutmarkkinoiden epäoikeudenmukaisuuksia vastaan. Yhteenliittymän tavoitteena on puolustaa käsityöoluiden ja pienpanimo-oluiden monipuolisuutta ja varmistaa niiden riittävä markkina-asema, jotta oluen ystävät voivat jatkossakin nauttia aidosta ja paikallisesta oluesta.

Aluksi kymmenen maata mukana

Independent Brewers of Europe koostuu kansallisista pienpanimoiden liitoista tai järjestöistä. Yhteenliittymää perustamassa ovat Alankomaiden, Britannian, Italian, Itävallan, Puolan, Ranskan, Saksan, Sveitsin, Suomen ja Tšekin liitot.

Ne edustavat tuhansia pienpanimoita, jotka valmistavat uniikkeja, paikallisia oluita, joilla on oma kulttuurinen identiteetti. Uusi jäseniä otetaan vastaan jatkuvasti.

”Haluamme tehdä yhteistyötä yli rajojen”, sanoo Itävallan itsenäisten panimoiden liiton puheenjohtaja Hubert Stöhr.

”Meillä on yhteinen suuri tavoite. Haluamme suojella paikallista olutkulttuuria kaikessa sen monimuotoisuudessa ja edistää sen kehitystä.”

Eurooppalainen olutkulttuuri uhattuna

IBEn perustaneet järjestöt haluavat vastata olutjättien toiminnan jatkuvaan laajentumiseen Euroopassa.

Euroopalla on vuosisatojen aikana kehittynyt rikas olutkulttuuri. Käsityöoluen ympärille on lisäksi syntynyt liike, joka edistää paikallista panimokulttuuria koko Euroopassa Irlannista Puolaan ja Norjasta Espanjaan.

IBEn edustajia ryhmäkuvassa

Tämä kulttuuriperintö on kuitenkin nyt vaarassa, kun markkinoita hallitsee yhä harvempi kansainvälinen panimojätti.

Nämä globaalit yhtiöt keskittyvät tuottamaan olutta massamarkkinoiden makuun. Jos valmistaa ja myy näin suuria määriä olutta, ei voi keskittyä erikoisuuksiin. Kun markkinoiden keskittyminen kasvaa, monimuotoisuus vähenee, ja useimmissa Euroopan maissa riehuu jo armoton hintasota.

IBE haluaa vastata tähän haasteeseen. Yhteenliittymä aikoo kampanjoida suuremman monimuotoisuuden ja vapaamman valinnan puolesta. Mukana olevat panimoyhdistykset haluavat tukea toisiaan ja varmistaa riippumattomien panimoiden paremman näkyvyyden Euroopassa. Tavoitteena ei ole taistella globaaleja toimijoita vastaan, vaan kilpailla heidän kanssaan reilusti, jotta kuluttajilla olisi mahdollisuus valita markkinoilta enemmän maukkaita tuotteita.

”Suurten panimoiden etulyöntiasema nähdään kaikissa maissa, joita edustamme”, sanoo Britannian pienpanimoyhdistyksen SIBAn toimitusjohtaja Mike Benner. ”Me aiomme olla tuhansien panimoiden ääni yksittäisistä maista Brysseliin, jossa meidän ääntämme on kuultu liian vähän.”

IBEn toiminta

Tarkoitusta varten uusi yhteenliittymän toiminta sisältää:

• Säännöllistä vuoropuhelua rajojen yli, jotta markkinatilanteiden muutokset ja uudet haasteet voidaan tunnistaa varhaisessa vaiheessa. Säännölliset kokoukset muodostavat yhteistyön perustan.
  • Vaikeissa oloissa voidaan tietoja vaihtaa esimerkiksi:
    • Raaka-aineiden hankinnasta
    • Veroista, laeista ja tulleista
    • Edunvalvonnasta kansallisesti ja erityisesti Brysselissä.
  • IBE haluaa kasvattaa ihmisten tietoisuutta asiastaan, joka on lopulta myös laatutietoisten oluenjuojien etu. Viestintää ei voida tehdä miljoonabudjetilla jättiyhtiöiden tapaan, vaan luovuudella ja tunteella.
  • Ja tietenkin IBEn jäsenet haluavat oppia toisiltaan, omaksua parhaita käytäntöjä ja vahvistua yhdessä.

”Tiedämme, että voimme vakuuttaa kuluttajat aidon panimokulttuurin hyödyistä”, sanoo Ranskan pienpanimoliiton SNB:n puheenjohtaja Archibald Tropres. “Meidän pitää vain korottaa ääntämme kirkkaammin.”

Independent Brewers of Europe ei ole rekisteröitynyt yhdistys, vaan verkosto, jonka jäsenet kattavat yhteistyön kulut yhdessä. Yhteenliittymän jäseniä pääsee seuraavan kerran tapaamaan marraskuussa Nurnbergin BrauBeviale-tapahtumassa.