Minulta on kysytty lukemattomia kertoja panimosta, jonka tuotteista kannattaa aloittaa maisteluharrastus. En ole koskaan pystynyt asettamaan vain yhden panimon harteille tätä sankarin viittaa, mutta useammin olen tullut ujuttaneeksi muun muassa HIISIn ehdotuksieni joukkoon. HIISI on panimo, jonka tuotevalikoima on niin laaja, että sieltä on helppo aloittaa. Ja tuotevalikoiman laajuus on myös se asia, joka on pitänyt panimon mielenkiintoisena minulle jo vuosia. Sen parissa on helppo pysyä, sillä panimo on tuottanut ja tuottaa edelleen uusia makuja maailmalle.
Minua on muutaman vuoden pelottanut oman harrastukseni puolesta, sillä isoäitini on keliaakikko, eikä äitinikään vatsa kestä olutta. Kuinka tragikoomista, että oma vereni saattaa vuosien saatossa evätä minulta oluen nauttimisen. Tai estäisi, jos gluteenittomien oluiden valmistamisessa ei oltaisi otettu niin kovia harppauksia viimeisten muutaman vuoden aikana. HIISI lukeutuu näihin suomalaisiin pienpanimoihin, jotka tarjoavat enemmän kuin vain yhtä gluteenitonta tuotetta. Olut kuuluu kaikille ja HIISI todellakin pitää tästä kiinni. Gluteenittomien tuotteiden lisäksi panimo valmistaa täysin vegaanisia oluita myös.
Olen kokenut Honkavuoren jälkeen jonkinlaisen heräämisen siihen, miten panimoilla olisi syytä järkevöittää oman kulutuksensa jalanjälkeä. Kyse ei ole pelkästään energiankäytöstä tai hiilidioksidin puskemisesta ilmakehään, vaan jo ihan vedenkulutuksesta, käytetystä mäskistä ja kaikesta siitä mitä panimolla tehdään tai luodaan sivutuotteina. Mikko Mäkelä mainitseekin HIISIn olevan alituisessa prosessissa kohti kestävämpää panimotoimintaa, sillä ne vaativat resursseja ja panimo on hiljalleen kerännyt sellaista pankkia, että näitä asioita voidaan alkaa toteuttamaan. HIISIltä toki löytyy jo nyt monia ratkaisuja, joilla he vaikuttavat oman panimonsa vihreyteen. Käytetty mäski kulkeutuu lähimmälle biokaasulaitokselle, yrityksen paku kulkee biokaasulla, jäähdytykseen käytetty vesi otetaan talteen varaajaan ja sieltä se jaetaan lukuisiin eri käyttötarkoituksiin sen sijaan, että puhdasta vettä puskettaisiin vain viemäristä alas. Iso käsi! HIISIn fanipaidoista on sanottava sen verran, että ne ovat Pure Wasten 100% kierrätetystä puuvillasta tehtyjä paitoja, joissa on muuten ältsimageet printit.
Olen pienestä pitäen tykännyt lukea maailman kansantarustoja iltasaduiksi itselleni. Antiikin Kreikan Perseus oli minulle ”se kirosanamies” ja ehdottomasti paras Disneyn animaatio / Playstation 1 -peli on edelleen Herkules. Näitä kirjoja selatessani minua kuitenkin aina häiritsi se, kun suomalainen mytologia jäi joko kokonaan esittelemättä tai sitten se ympättiin samaan kategoriaan muiden pohjoismaiden kanssa. Se tuntui jotenkin hyvin epäreilulta, sillä emmehän me ole mitään viikinkejä. Emmekä koskaan sellaisia ole olleetkaan. HIITEEN VALHALLAT JA ASGARDIT! HIISIlle on selkeästi oma tarpeensa suomalaisen kansantaruston popularisoijana. Myönnetään, en ole mikään HC-suomimytologiaekspertti, mutta uskon silti tietäväni suomalaisesta kansantarustosta ainakin pääpiirteittäin enemmän kuin ikätoverini, jotka kahlasivat puolikkaan Kalevalaa läpi joskus yläasteella. Siksi innostuinkin niin kovasti, kun selasin heidän oluttarjontaansa läpi HIISIn verkkosivuilta ja törmäsin mitä eriskummallisempiin nimiin. HIISI on ottanut hienosti kopin siitä moninaisuudesta, joka löytyy maamme historian kansanuskosta. Itse lukeudun siihen kastiin, joka mieltää panimon nimen tarkoittavan pyhää paikkaa. Sen verran seesteinen olo minulla on heidän kanssaan vietetyn viikon jälkeen. Iso kiitos HIISI, kun sain tulla vierailulle!
Kippis.
Mallasasiamies
Artikkeli edustaa kirjoittajan omia mielipitetä ja ajatuksia, eikä ole Pienpanimoliiton virallinen kanta