Kysyimme kokemuksia räppärien ja panimoiden välisestä yhteistyöstä Palefacelta ja RPS-panimolta, jolla on takana useampiakin yhteistyökuvioita. Tunnettuuden kasvattamisessa hyödyt ovat suurimmat, kunhan arvot kohtaavat.

Käärijälle julkaistiin Euroviisujen alla pina colada -hard selzer, ja Palefacelle alkoholiton apa-olut, jonka etiketissä komeilee miehen uuden Autofiktio-albumin kansikuva.

Eivätkä nämä ole ensimmäiset räppärien ja panimoiden yhteistyöt.

Pari vuotta sitten Gasellit teki yhteistyössä CoolHeadin kanssa ZEN out of TEN Candy Sourin, ja jyväskyläläinen Hangaround & Nobody Brewing on tehnyt kotikaupunkinsa räppiskenelle JKL Räp Specialin sekä räppäri-tuottaja Joniveljelle oman Varjopuoli-nimisen Black IPAn. Ehkä ensimmäinen kotimainen räp-olut oli Olarin Panimon MC Taakibörsta IPA, mikä ei sinänsä ole ihme, sillä panimon toimitusjohtaja Tommi Koistinen on kyseisen rap-yhtyeen jäsen, taiteilijanimellä Setä Koponen. Olari on tehnyt nimikko-oluita myös muille legendaarisille räppäreille, muun muassa Edu Kehäkettuselle, Raimolle ja Ässälle.

Paleface: Oluen kehittely oli superkiinnostavaa

”Olut tunnetusti maistuu — varsinkin räppäreille”, sanoo Paleface eli Karri Miettinen.

Hän oli mukana kehittelemässä Paleface-olutta, ja se oli hänestä ”superkinnostavaa”.

”Nilkon väki suhtautui reseptin virittelyyn pieteetillä ja oluesta ’keiteltiin’ useampi koe-erä kun täydellistä makuyhdistelmää haettiin.”

Paleface-olut
Paleface-olut. Kuva: Nilkko

Miettinen ei juuri juo alkoholia, ja hän oli itse jo pidempää kaipaillut hyvää alkoholitonta pale alea.

”Sellaista, jossa on aitoa craft-oluen baittia. Sellainen piti siis itse tehdä. Lisäksi pale ale -sanaleikki oli liian herkullinen jättää käyttämättä.”

Lopulta oluessa kohtaavat Amarillo ja Nelson Sauvin -humalat.

”Klassinen jenkkihumala ja Uusi-Seelanti. Lisätwistinä mukaan laitettiin myös suklaan ja karamellisävyjä. Oluesta tuli todellinen janonsammuttaja”, Paleface kehuu.

Hän pitää myös oluen sameanmuodikkaasta hazy-väristä.

Suurin hyöty tunnettuuden lisäämisestä

Entäpä hyödyt panimoille?

”Artistiyhteistyö on varmasti helppo ja luonteva tapa nostaa pienpanimon tuotteiden näkyvyyttä ja tunnettuutta”, Paleface uumoilee.

Samaa sanoo RPS-panimon toimitusjohtaja Samuli Huuhtanen, joka oli mukana tekemässä Käärijälle Cha Cha Cha -selzeriä.

”Meille, pienelle panimolle Kuopiosta suurin hyöty ilman muuta tulee tunnettavuuden lisääntymisestä”, Huuhtanen sanoo.

RPS on tehnyt yhteistyöoluita aiemminkin, se oli esimerkiksi Veikkausliigan panimokumppani kahden vuoden ajan. Huuhtasen mukaan se oli ensimmäinen kerta maailmassa, kun pienpanimo oli jalkapallon pääsarjan panimokumppani.

”Osittain teemme näitä siitäkin syystä, että pääsemme kontaktiin sellaisten yleisöjen kanssa, joiden kanssa emme välttämättä pääsisi ja joiden käsiin meidän juomat eivät päätyisi muutoin.”

Ei oluita tappiollakaan tehdä, mutta pääasiallinen hyöty on tunnettuus, sillä esimerkiksi Euroviisujen tapaista näkyvyyttä ei voisi ostaa perinteisellä markkinoinnilla.

”Oli todella mielenkiintoista päästä seuraamaan kuinka huuma alkoi nousta pitkin kevättä ja ihmisten kiinnostus Käärijää ja Euroviisuja kohtaan kasvoi kasvamistaan.”

Yhteistyötä suoraan tai levy-yhtiön kautta

Käärijä-olutVähän artistista riippuen yhteistyötä käydään joko suoraan tai levy-yhtiön kautta. Paleface sanoo, että hänelle syntyi kaverin kautta yhteys Mäntyharjulle Nilkkoon.

”Kundien rento ja maanläheinen ote teki heti vaikutuksen.”

Varsinkin panimomestari Iiro Heikkilän itseironia on jäänyt Palefacelle mieleen.

”Iiro on menettänyt työtapaturmassa aikoinaan vasemman kätensä. Niimpä sieltä osattiin lohkaista heti tutustumistilanteessa, että ’meillä ei muuten tehdä sitten mitään vasemmalla kädellä.’ Naurattaa edelleen!”

RPS taas teki yhteistyötä Käärijän levy-yhtiön Warnerin kanssa, ja Huuhtasen mukaan kaikki sujui hyvin.

”Olimme molemmin puolin koko ajan yhteydessä ja ajan tasalla missä mennään. Annan tälle yhteistyölle täyden kympin!”

Käärijä eli Jere Pöyhönen oli myös mukana. Itse juoman sisällössä hän luotti RPS:n ammattilaisiin, mutta osallistui Huuhtasen mukaan paljon esimerkiksi siihen, miltä pakkaus näyttää.

”Ihmisenä hänen kanssaan työskentely oli juuri niin mukavaa kuin voisi kuvitella, uskomattoman aito ja hyvä tyyppi kaikkinensa.”

Kenen kanssa haluaa tehdä yhteistyötä

Hyvän kemian löytäminen on yhteistyössä tärkeää, samoin kuin se, että arvot kohtaavat. Palefacelle yhteistyö pienpanimon kanssa oli luontevaa, sillä hän on omien sanojensa mukaan aina pienen puolella.

RPS on tehnyt monenlaisia yhteistyökuvioita Valamon luostarista Käärijään, ja Huuhtasen mielestä panimolle on todella tärkeää, että arvot ja ajatukset voidaan jakaa. RPS haluaa Huuhtasen mukaan olla ”hyvien puolella”, ja yhteistyötahojen pitää olla sen mukaiset. Lisäksi hän sanoo, että on parasta, jos pääsee ”omien sankareiden” kanssa yhteistyöhön.

”Viimeisenä vinkkiä sanoisin, että tämäkin tapa vaatii pitkäjänteisyyttä ja halua solmia pitkäkestoinen yhteistyö”, Huuhtanen sanoo.

”Asiat eivät aina välttämättä mene niin kuin haluaa ja hommat ei rokkaa tavalla, miten suunnitteli, mutta molemmin puolin täytyy olla riittävästi aikaa ja kärsivällisyyttä korjata ne.”

Paleface vinkkaa lopuksi, että alkoholittomia yhteistyötuotteita kannattaa harkita. Niiden suosio kasvaa, ja holittomilla on muitakin hyviä puolia.

”Holitonta voi vapaammin mainostaa ja esimerkiksi myydä artistin keikoillakin merkkatuotteena.”

Artikkeli edustaa kirjoittajan omia mielipitetä ja ajatuksia, eikä ole Pienpanimoliiton virallinen kanta