Suomen parhaita oluita etsitään taas. Ennen vappua ilmoittamalla säästät rekisteröistymismaksun.

Oluet voi ilmoittaa osoitteessa https://suomenparasolut.fi/ilmoittautuminen. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 20. toukokuuta.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki kotimaisten panimoiden Suomessa valmistettavat, jatkuvassa myynnissä olevat vähittäispakatut tölkki- ja pullo-oluet. Oluen täytyy olla saatavilla vuoden 2024 loppuun asti.

Panimo saa ilmoittaa kilpailuun yhtä monta olutta kuin kilpailussa on kunakin vuonna sarjoja, mutta kuitenkin niin, että yhteen sarjaan ilmoitettavien oluiden maksimimäärä on kolme. Sarjoja on tänä vuonna 15.

Tänä vuonna kilpailuoluista saa myös sanallista palautetta uuden BAP-alustan kautta.

Osallistumismaksuina peritään jokaiselta panimolta 50,00 euroa rekisteröitymismaksuna (veloitetaan 1.5. jälkeen ilmoitetuista oluista) sekä 25,00 euroa jokaista ilmoitettavaa olutta kohden. Maksujen on oltava maksettuna ennen oluiden tuomarointia ja ne laskutetaan tänä vuonna toukokuussa. HUOM: Jos panimo ilmoittaa KAIKKI kilpailuun osallistuvat oluensa 18.4.-1.5. välillä, rekisteröitymismaksua (50 euroa) ei laskuteta. 1.5. jälkeen rekisteröitymismaksu laskutetaan ilmoitusajan loppuun, myös jos listaan lisätään uusia oluita.

Löydät kaikki sarjat ja lisätietoa kilpailusta täältä: https://suomenparasolut.fi/kilpailu

Ilmoita oluesi täällä: https://suomenparasolut.fi/ilmoittautuminen

HUOM! Panimo voi halutessaan merkitä oluensa gluteenittomaksi, jolloin se osallistuu automaattisesti myös gluteenittomien oluen sarjaan. Tätä sarjaa ei arvostella erikseen, vaan parhaat valitaan niistä oluista, jotka ovat omassa sarjassaan saaneet parhaat pisteet.

SPO 2024, tärkeitä päivämääriä panimoille

• Kilpailuoluiden ilmoittaminen 18.4.–20.5. (18.4.-1.5. ei rekisteröitymismaksuveloitusta)
  • Oluiden toimitus kilpailuun 6.–7.6. Perho Liiketalousopisto (lisätietoa https://suomenparasolut.fi/kilpailu,kohdassa oluiden toimittaminen, tästä tulee ilmoittautuneille panimoille lisää tietoa myös sähköpostitse 25.5.)
  • Kilpailun tuomarointi 8.–9.6., finaali 9.6. Perho Liiketalousopistossa
  • Sarjojen finalistit julkistetaan 10.6. (aakkosjärjestyksessä)
  • Tulosten julkistus elokuu 2024 (HUOM)

Suomen Paras Olut -kilpailun tavoite on nostaa suomalaisten oluiden arvostusta sekä tehdä oluita ja niiden valmistajia tunnetuiksi. Kyseessä on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot.

Suomen Paras Olut -kilpailun vuonna 2023 toistamiseen voittaneen panimon Takatalo & Tompurin Kaski Mustakaura -oluen panija ja panimoyrittäjä Mikko Suur-Uski arvostaa kilpailun voiton korkealle.

“Meille voitto tarkoitti molempina vuosina sekä panimon tunnettuuden kasvamista että parempaa myyntiä. Vuonna 2022 voittaneen Kaski Savubockin myynti seitsenkertaistui, vuonna 2023 voittaneen Kaski Mustakauran myynti kaksinkertaistui  ja myös muut panimomme oluet kiinnostivat kuluttajia. Parhaiten tämän näki panimopuodissamme, missä asiakkaat tulivat hakemaan voittajaolutta ja ostivat muutakin samalla. Oli myös ilahduttavaa, miten ihmiset lähettivät meille somessa ja perinteisestikin sähköpostilla kuvia, joissa he nauttivat voittajaolutta.”

Suur-Uski kehottaa panimoita osallistumaan kisaan. “Kisan voitto teki meille molempina vuosina mahtavan hypen, en voi sanoa voitosta mitään negatiivista. Pienpanimoilla on tällä hetkellä vaikeaa ja meille kisan voitto toi positiivista tukea, mikä näkyy ihan konkreettisesti myynnissäkin. Oluita on kaupoissa ja ravintoloissa pirusti, kilpailun voitolla pääsee erottautumaan positiivisesti niin panimona kuin oluiden joukostakin. Ei meillä ikinä olisi varaa satsata näkyvyyteen niin paljon kuin saimme kilpailun voiton ansiosta. Ehdottomasti osallistumme tänäkin vuonna!”

Kilpailun tuomarointi pidetään Perho Liiketalousopiston tiloissa Helsingissä. Olutalan ammattilaisista, olutharrastajista ja oluenkuluttajista koostuva raati arvioi kilpailuun lähetetyt oluet sokkomaisteluina kukin sarja kerrallaan. Tuomariksi haetaan ja tuomaristo koulutetaan ennen arviointia. Päätuomarina toimii Jussi Rokka, kisamestarina Veera Savolainen, finaalituomariston puheenjohtajana André Brunnsberg ja kilpailun johtajana Anikó Lehtinen.

Kilpailussa kerrotaan heti finaalituomaroinnin jälkeen 10.6. kunkin sarjan kolme parasta tuotetta ilman järjestystä.

Suomen Paras Olut -tulokset julkistetaan elokuun alussa tilaisuudessa, jossa jokaisen sarjan voittajaolut ja koko kilpailun voittaja esitellään myös medialle. Kilpailun tulosten julkistuksessa palkitaan sarjojen voittajat ja niistä valittu Suomen Paras Olut, joka palkitaan kunniamaininnalla ja diplomilla, ja Suomen Paras Olut -mainintaa vuosilukuineen voi käyttää oluen mainonnassa. Myös sarjavoittajat voivat käyttää oman sarjansa voittomainontaa markkinoinnissa.

Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan oluenkuluttajien liiton EBCU:n hyväksymistä kilpailuista. EBCU on määritellyt joukon kriteerejä, joita noudattavat kilpailut voivat saada EBCU:n hyväksynnän.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Pienpanimoliiton kilpailun järjestää Olutliitto.

Kilpailun pääkumppani on Viking Malt, joka palkitsee tuotepalkinnoilla tukemansa sarjat värillinen ja tumma ale- ja porter, stout -finalistit.

Kisayhteistyössä ovat Caldic Brew Nordic, Rastal, Suuret Oluet Pienet Panimot -tapahtuma ja Perho Liiketalousopisto. Mediakumppanina on Olutposti.

Caldic Brew Nordic on laadukas panimoalan raaka-aine- ja -tarviketoimittaja. “Haluamme olla mukana tukemassa suomalaisen olutkulttuurin kehitystä, joten siksi koemme tärkeäksi tukea tätä kilpailua.”

Oletko tutustunut Olutpostin uuteen e-lehteen https://olutposti.fi/katso-elamyksellinen-videoesitys-olutpostin-uudesta-e-lehdesta/

Instagram @suomenparasolut

Lisätietoja: