Pakko tunnustaa, onhan tämä nyt aivan ihana paikka.

Kotka Steam Brewery on hyvä osoitus siitä, miten historia yhdistetään nykypäivään. On ihailtavaa katsoa, miten vanha höyrypanimo on saatu valjastettua modernin yritystoiminnan puitteiksi. Etenkin kun tuota historiaa täydentää täysin uusi panimo. Pidän ajatuksesta, jossa alun perin panimoksi rakennettu tiilihalli ei ole menettänyt funktiotaan, vaan perinteet säilyvät uudessa muodossa. Iso hatunnosto sekä Kotkan kaupungille, että Kotka Steam Breweryn perustajille, Matias Puraselle ja Kari-Jukka Koivistoiselle!

Panimo on myös onnistunut hienosti sulautumaan osaksi luontevaa jatkumoa, jossa panimolta löytyvä memorabilia (pullot, etiketit, valokuvat ja tynnyrit) yhdistää heidät Kotkan Höyrypanimon menneeseen vuosisataan. Puhumattakaan siitä, että Kotkan Höyrypanimon entiset työntekijät ovat saapuneet paikan päälle esittäytymään vanhojen työtodistustensa kanssa. On myös inspiroivaa huomata, miten panimotyöskentely periytyy sukupolvesta toiseen, kuten Kalevi Sandbergin tapauksessa.

Kotka Steam Breweryn kohdalla on jälleen todettava, että miten kauaskantoinen alkuvoima puhdas suomalainen ”ketutus” on. Kari-Jukka todisti lapsena, kuinka hänen kotikaupunkinsa panimokulttuuri syöstiin raunioihin ja vuosikymmenien sivusta seuraaminen sai hänet toimimaan. Tähän oikeastaan kiteytyy koko pienpanimotoiminnan hienous. Tahdotaan tehdä itse paikallista olutta, josta oman kylän väki saa olla ylpeä, eikä odotella, että joku muu tulisi tekemään sitä puolestasi. Myös yhdessä tekeminen kulminoituu Purasen & Koivistoisen yrityksessä, sillä omalla osaamisellaan he täydentävät toinen toisiaan ja täten luovat toimivan pienpanimon.

Entä sitten se paikallisuus ja yhteistyö?

Kotka Steam Brewerylla on lusikkansa vähän jokaisessa sopassa. He tukevat paikallisia urheiluseuroja, kuten KTP:n jalkapalloa ja KTP-basketia (onnittelut seuralle korisliigan pronssista, kova suoritus), sekä tekevät yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Myös yhteistyö Kiroilevan Siilin Milla Paloniemen kanssa on juuri sellaista rajat ylittävää voimien yhdistämistä, jota ihailen pienpanimoissa. Jätetään isot pojat leikkimään omille hiekkalaatikoillensa ja tuetaan omalla toiminnalla pienemmän kokoluokan toimijoita. Kotka Steam Brewery olisi tässäkin tilanteessa voinut tilata ulkoasunsa tunnetulta mainostoimistolta, mutta päätyi tilaamaan ulkomuotonsa suomalaiselta sarjakuvataiteilijalta. Siitä iso sydän.

Panimo on myös vetänyt kulttuurituottajan henkselit niskaansa ja on tärkeä osa kotkalaista tapahtumakenttää. Kirjoituksen lopusta löydät kesän aikataulun tapahtumista, joissa voit törmätä Kotka Steam Breweryn tyyppeihin.

Lopuksi: Kotkan kansa! Kuulkaa kun julistan! Olkaa ylpeitä oman kaupunkinne panimosta, joka entisöi panimokulttuurinne savuavat rauniot uudelle vuosituhannelle! Menkää katsomaan ja kokemaan tuon piskuisen, pullotushallissa toimivan panimon toimintaa ja tutustukaa kotiseutunne oluttarjontaan. Olkaa ennakkoluulottomia ja kyselkää, mikäli pienpanimotuotteet eivät ole teille entuudestaan tuttuja! Kotka Steam Breweryn herrat varmasti vuodattavat teille kaiken tuotteistaan, sillä sen verran ylpeitä he ovat niistä. Ja hyvä niin, sietääkin olla! Olkaa tekin!

Iso kiitos Kotkan väelle, että sain tutustua teidän mykistävään panimoonne ja mahtavaan henkilökuntaan!

Kesällä Kotka Steam Brewery tavattavissa seuraavissa tapahtumissa:

12.- 15.6.2019 Lehmuskujan Fiesta, Kotka https://www.facebook.com/LehmuskujanFiesta/

25. – 28.7. 2019 Kotkan Meripäivät Kantasatama, Pienpanimo-baari, https://www.facebook.com/events/365571650832500

Festareiden lisäksi heillä on oma ständinsä näissä ei ehkä niin perinteisissä paikoissa
12.7. 2019 Tampsa, Kotka https://tampsa.fi/
8.8. 2019 Tampsa, Kotka Pelle Miljoona Oy https://tampsa.fi/