Lausuntopalaute sai hallituksen muuttamaan esitystään. Aiemmin käsityöläispanimoille kaavailtiin toimituksiin 8 % rajaa.

Petteri Orpon hallitus on muuttanut esitystä alkoholijuomien kotiinkuljetuksesta niin, että käsityöläispanimot saisivat toimittaa tekemiään oluita 12 prosenttiin ja tilaviinejä tekevät tilat 13 prosenttiin saakka. Aiemmin näille oli kaavailtu kahdeksan prosentin rajaa.

Muutos selviää ilmoituksesta, jonka Suomen hallitus on eilen lähettänyt Euroopan komissiolle.

Muutokseen on ilmeisesti vaikuttanut lausuntokierroksella saatu palaute.

”Useat lausunnonantajat toivat esille, että hallituksen esitysluonnos ei vastaa hallitusohjelman kirjausta, sillä esitys ei mahdollistaisi tilaviinien toimittamista asiakkaalle, jos sen etyylialkoholipitoisuus olisi enemmän kuin 8 %”, asiakirjassa todetaan.

Myös Pienpanimoliitto esitti asian korjaamista omassa lausunnossaan.

”Hyvä, että tämä muuttui”, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Jyri Ojaluoma. ”Meidän mielestämme kaikkien alkoholijuomien toimitus pitäisi sallia kaikille tuottajille, mutta on tämä askel oikeaan suuntaan.”

Uudenkin lakiesityksen mukaan yli 500 000 litraa olutta vuodessa tuottavat panimot saavat toimittaa tuotteitaan vain 8 % saakka. Sitä vahvempia saa toimittaa vain Alko.

Esitykseen on tullut myös muita pieniä muutoksia. Näyttäisi siltä, että toimituksia saa tehdä myös toimeksiannosta, ikä tarkastetaan kaikilta vastaanottajilta, ja toimittajilla pitää olla toimituspassi, jonka myöntämisestä oppilaitokset saavat periä kohtuullisen maksun.

Toimitukset ehkä ensi kesänä

Lakiesityksessä ehdotetaan, että laki tulisi voimaan 1.1.2025, mutta siihen sovellettaisiin viiden kuukauden siirtymäaikaa.

Siirtymäaikaa tarvitaan esityksen mukaan siksi, että lupa- ja valvontaviranomaisilla olisi riittävä aika laatia prosessit ja tietojärjestelmämuutokset ja jotta Valvira ehtii laatia ehdotettuun toimituspassikoulutukseen tarvittava materiaali suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

“Samoin siirtymäaika olisi tarpeellinen, jotta niillä oppilaitoksilla, jotka aikoisivat järjestää toimituspassikoulutuksia ja -kokeita, olisi mahdollisuus suunnitella ja organisoida koulutusten ja kokeiden järjestäminen asianmukaisella tavalla”, esityksessä todetaan.

Siirtymäaika olisi perusteltua säätää myös, jotta alkoholijuomien toimittajilla olisi tosiasiallisesti mahdollisuus hankkia toimituspassikoulutus ennen kuin toimintaa käynnistettäisiin.

Jos esitys hyväksytään eduskunnassa tällaisenaan, ensimmäiset kotimaiset pienpanimo-oluet tuotaisiin kotioville kesäkuun alussa 2025.

Kuva: Pexels.com