Hyvää juhannusta ja kypärät päähän!

Se on kesä ny! Ja sehän tarkoittaa, että nyt on mitä mainioin aika aloittaa Pienpanimoliiton jäsenpanimoiden esittelyt. Viime vuosi oli itselleni henkilökohtaisesti aivan järisyttävän upea kokemus, mutta kuten jokainen ”ensikerta”, myös viime kesän savotta antoi aihetta parantaa roimasti lukuisilla eri osa-alueilla. Eli tänä kesänä toteutan panimoesittelyt hieman eri tavalla viime vuoteen verrattuna.

Panimoiden esittelyt alkavat ensi maanantaina 22.6, klo 09:00 ja jatkuvat ennalta määräämättömän ajan. Enempää en asiasta vielä paljasta, vaan saatte jokainen seurata ja ihmetellä härväystäni ruudun takaa.

Muihin asioihin:

Mennyt kevät on ollut korrektisti ilmaistuna p*rseestä. Kuitenkin jokainen tunneli päättyy joskus ja tälläkin hetkellä näemme pieniä valonpilkahduksia tulevaisuudessamme. Nimittäin, mikäli olen yhtään tulkinnut Pienpanimoliiton jäsenpanimoiden puheita oikein, kuuluu suurin kiitos alan selviämismahdollisuuksien parantamisesta teille pienpanimoiden asiakkaille. Ette todennäköisesti osaakaan kuvitella, kuinka rakkaita loppasuita te olettekaan kotimaisille pienpanimoillemme. Teidän päätöksenne ostaa oluenne panimomyymälistä on onnistunut auttamaan huomattavalla tavalla lukuisia jäsenpanimoitamme. Toivottavasti tämä tapa on myös pysyvä, koska fakta on se, että olut on aina parempaa siellä, missä se on valmistettu. Toki tilanne ei vieläkään ole millään tavalla ruusuinen, vaan kotimaiset pienpanimot odottavat edelleen etämyynnin laillistamista, edes väliaikaisesti. Oma, henkilökohtainen oikeustajuni ei taivu millään siihen faktaan, että voin tälläkin hetkellä tilata ulkomailta esimerkiksi halpaa 90 % vahvaa pirtua kotiovelleni, mutta en voi tilata kotimaisen pienpanimon olutta samoin ehdoin. Ei voi ymmärtää. Mutta se siitä, kierrokset nousevat heti kun edes ajattelen asiaa. Mikäli haluat lukea asiasta enemmän perusteluja, tsekkaa Pienpanimoliiton blogiteksti ”Pienpanimoiden etämyynnin laillistaminen on järkipäätös”.

Mutta näin! Rauhallista juhannusta ja palataan käymisastian äärelle ensi maanantaina!

Klunksista!

(Kuva: Suomalaisen olutkulttuurin persoonallinen pörröpää, Anikó Lehtinen.)