MALLASASIAMIES – KUKA, MIKÄ, MITÄ, HÄH?

Moni teistä on jo saattanut törmätä jossain muodossa pienpanimoliiton kesäprojektiin nimeltään ”mallasasiamies”. Aika monelle teistä koko kuvio saattaa olla vielä hieman epäselvä, eikä ihmekään! ”Kuka, mikä, mitä ja häh?” ovat ihan luontevia kysymyksiä, joihin yritän parhaani mukaan vastata tässä ilman, että kuitenkaan raotan salaisuuden verhoa liikaa.

KUKA

Olen Juho, 27-vuotias porilaistunut turkulainen. Opiskelen Turun yliopistossa digitaalisen kulttuurin tutkimusta, sivuaineinani kulttuurihistoria ja journalistiikka & tiedotusoppi. Oma kokemukseni käsityöoluista nojaa vahvasti vuosien harrastuneisuuteen, jota olen ylläpitänyt mielestäni ihan kiitettävissä määrin sekä Suomessa, että myös Englannissa vaihtovuoden aikana. Tästä on todisteena hyvin halattava maha ja pyöreät posket! Tapanani on haalia kotini hyllyihin jos jonkinnäköistä olutta, suomalaista ja ulkomaista. Parhaimmillaan ne ovat, kun pääsen nauttimaan niitä aina hyvän tilaisuuden tullen ja erinomaisessa seurassa. Myös panimoravintoloissa ja panimoilla on tullut pyörittyä enemmän kuin opiskelijan budjetin luulisi sallivan. Toisaalta olen ehkä vähän sellainen opiskelija, jonka mottona ei ole ”halvalla paljon” vaan ”vähän hyvää”. Mieluummin nautin yhden tai kaksi hyvää olutta kuin lavallisen alle keskinkertaista. Kuluneiden vuosien aikana olen tehnyt myös vaihtelevissa määrin kotiolutta, hiljattain enemmän, sillä pienempi viiden litran käymisastia mahdollistaa inhimillisemmän työmäärän pienessä kaksion keittiössä. Oman intoni pienpanimotuotteita kohtaan voin laskea alkaneeksi vuonna 2014, kun pääsin opiskelemaan Poriin ja aloin järjestää ainejärjestöllemme maisteluiltoja yhdessä erään paikallisen, liittoon kuuluvan porilaisen panimoravintolan kanssa, joka tunnetaan logonsa sarviämmästä ja erinomaisista oluista.

MIKÄ

Mallasasiamies on kesän 2019 mittainen projekti, jonka teen pienpanimoliiton alaisuudessa. Itselläni on melkein kuuden vuoden tausta erään sinisen huonekalujätin asiakaspalvelupisteellä ja talvella 2018, kun katselin mahdollisia työharjoittelupaikkoja, ymmärsin ettei niistä juuri mikään minua kiinnostanut. Sain hullun idean, jossa yhdistäisin oman palavan intohimoni oluisiin, sekä koulutukseni. Kypsyttelin ja kehitin tätä ideaa talven yli, pimeässä ja viileässä, kunnes pääsin esittelemään prototyyppini pienpanimoliiton hallitukselle. Lyhykäisyydessään työnkuvani on kesän aikana kiertää pienpanimoliiton nimissä sen jäsenpanimoita ja dokumentoida näiden panimoiden historiaa, toimintaa ja henkilöitä kulissien takana. Suomessa on viime vuosien aikana tapahtunut räjähdysmäinen kasvu pienpanimoiden määrässä. Erään lähteen mukaan niitä olisi jo 105 kappaletta. Näihin sataan tarinaan panimoista mahtuu vielä satoja muita tarinoita, joihin pätevät samat kysymykset kuin blogikirjoitukseni otsikossa: ”Kuka, mikä, mitä ja häh?”. Työni on yksinkertainen, mutta haastava. Minun piti arpoa kymmenen kesän aikana vierailtavaa panimoa, joiden tarinat ja taustavoimat esittelen ihmisille mahdollisimman kattavasti vierailemalla näillä panimoilla ja julkaisemalla aina viikoittain vaihtuvan panimon tarinoita ja henkilökuntaa elokuun alkuun asti.

MITÄ

En kuitenkaan halua kertoa liikaa etukäteen, sillä olen vasta vieraillut kahdella panimolla kymmenestä. Ensimmäisen panimon esittelyt alkavat kuitenkin jo pikapuoliin, maanantaina 03.06.19 ja nämä esittelyt tullaan tekemään pienpanimoliiton Facebook -sivuilla, pienpanimoliiton Instagram -tilillä ja koottuna täällä pienpanimoliiton kotisivuilla, jonne sain oman alustan turinoilleni. Joka viikko pääsette siis tutustumaan mahdollisesti aivan uuteen suomalaiseen pienpanimoon. Ja jotta joukossa olisi varmasti pienpanimoita vähän lähempää ja kauempaa, niin kierrän todellakin ympäri Suomen. Google maps näytti reitin pituudeksi noin 3000 kilometriä ja siirtymät tapahtuvat pääsääntöisesti autolla, jossa ei ilmastointi toimi… Ei makiaa mahan täydeltä.

HÄH?

Eli mikäli sinua kiinnostaa päästä kuulemaan ensikäden tietoa suomalaisista pienpanimoista, niin laita pienpanimoliiton tilit seurantaan Facebookissa ja Instagramissa. Päivittelen sinne päivittäin ensiviikon maanantaista alkaen ja kerron, kun täällä blogin puolella on taas kattavampaa panimoesittelyä!

KIPPIS!