Miten käydä rakentavaa keskustelua, kun vastapuoli keksii oman totuuden? Esimerkkinä EHYT ry:n ulostulo, jota joudumme nyt Pienpanimoliiton toimesta korjaamaan. Arvon hallitus, kuulettehan tämän?

”Alkoholin kotiinkuljetuksen salliminen voi johtaa alkoholimarkkinoiden avaamiseen ja myös väkevien alkoholijuomien myynnin merkittävään laajenemiseen. ”

Väitämme, että väkevien myynti laajenee joka kerta kun mahdollisuus niiden ostamiseen annetaan pakottamalla asiakas käymään Alkossa. Etämyynnissä pienpanimolta ei sellaista mahdollisuutta saa. On siis turha väittää, että pienpanimoiden etämyynnin salliminen vapauttaisi sellaisenaan yhtään mitään muuta. Mielestämme ylläoleva kommentointi on pelottelua – ei rakentavaa keskustelua.

”Esimerkiksi alkoholin myynti on tällä hetkellä sallittua vain myymälätiloissa, joissa viranomaisen on mahdollista valvoa alkoholilain noudattamista esimerkiksi ikärajojen ja myyntiaikojen osalta. Kotiinkuljetuksen yhteydessä ei voitaisi viranomaisen toimesta valvoa, että etämyynnissä noudatetaan alkoholilakia.”

Todellisuudessa valvoa voi aivan varmasti, ja muistutamme jälleen että tässä kotimaiset toimijat tarjoavat mallia jossa ikärajavalvontaa ja raportointia tehdään ulkomaisia toimijoita enemmän..! Jo tälläkin hetkellä paketit tulevat ulkomailta kotiovelle, ilman valvontaa. Me tarjoamme mallia jossa päihtymys sekä täysi-ikäisyys tarkistetaan ja kuitataan. Lisäksi toteuttajat ovat kotimaisia, joita kotimainen viranomainen valvoo.

Esimerkiksi kansallisesti merkittävä logistiikka-alan yritys, Matkahuolto Oy, on tänään julkaistussa tiedotteessaan ilmoittanut kykenevänsä järjestämään kuluttajille pienpanimotuotteiden jakelun, joka täyttää sille asetettavat erityiset viranomaisvaatimukset. Tämä sisältää niin ikärajakontrollin, kuin myös tuotteiden luovuttamattajättämisen päihtyneelle henkilölle.

Vain pieni osa ulkomaisista alkoholitilauksista joutuu veroselvitykseen. Lähetyksiä arvioidaan olevan vuosittain kymmeniätuhansia ja vuonna 2019 tulli ohjasi veroselvitykseen vain 250 lähetystä. Tämä on tilastoimatonta alkoholinkäyttöä, josta emme saa hyödyllistä dataa tai verotuloja valtiolle. Rahat valuvat ulkomaille. Tilauksen vastaanottajalta ei myöskään tarkisteta ikävaatimusta tai päihtymisen tilaa.

THL arvioi vuoden 2019 matkustajatuonnin olleen panimotuotteiden kohdalla 44,1 miljoonaa litraa. Tämä on noin kaksinkertainen määrä kotimaisten pienpanimoiden vuosituotantoon verrattuna. Verottajan laskurin mukaan Suomen valtio menettää vuosittain näiden lukujen perusteella 75 miljoonaa euroa alkoholijuomaveroja.

”On kyseenalaista, sallittaisiinko EU:n sisämarkkinoiden syrjimättömyysperiaatteen puitteissa alkoholijuominen etämyynti ja kotiinkuljetus ainoastaan kotimaisille pienpanimoille. Esitetty lakimuutos vapauttaisi erittäin todennäköisesti etämyynnin ja kotiinkuljetuksen samoin reunaehdoin myös ulkomaisille alkoholin etämyyjille.”

Hetkinen, sallittaisiin etämyynti ainoastaan kotimaisille pienpanimoille? Korjataanpa hieman väitettänne EHYT ry, etämyynti on tälläkin hetkellä sallittua, mutta ainoastaan ulkomaisille toimijoille. Verottajaltakin on etämyynnistä ulkomailta Suomeen jo ohjeistus! Ainoat toimijat jotka todellisuudessa voivat luotettavasti noudattaa suomalaista lainsäädäntöä, ja maksaa etämyynnistä myös verot Suomeen koronanjälkeiseen jälleenrakentamiseen, ovat kotimaisia. Näille emme kuitenkaan etämyyntiä nykytilanteessa salli. Korjataanko tilanne, hallitus?

”Etämyynnin ja kotiinkuljetuksen salliminen ns. käsityöläispanimojen alkoholijuomille 12 % asti kasvattaisi vähittäismyyntijärjestelmän piiriin kuuluvien alkoholijuomien myyntiä monopolin ulkopuolella.”

Tämä mahdollinen kasvu on kärpäsenkakka siinä kokonaismuutoksessa, jossa oluen kokonaiskulutus edelleen laskee ja ihmiset miettivät mitä suuhun laitetaan. Pienpanimo-olutta on alle prosentti alkoholin kokonaiskulutuksesta. Jos halutaan edelleen vähentää alkoholin kokonaiskulutusta, lienee paikallaan miettiä toimenpiteitä ihan muilla alueilla. Siihen ei ainakaan päästä jos kaadetaan kotimaisia toimijoita joilla on ollut suuri rooli viime vuosien trendien muodostumisessa ja myös alkoholinkäytön maltillistumisessa.

Lisätietoja antaa:

Mikko Mäkelä, Pienpanimoliiton hallituksen puheenjohtaja.

+358 400 369 700, info@pienpanimoliitto.fi

Pienpanimoliitto toimii suomalaisten pienpanimoiden edunvalvojana. Suomessa pienpanimoksi määritellään tuotantolaitos, joka valmistaa kalenterivuoden aikana olutta enintään 15 miljoonaa litraa. Pienpanimoliiton tavoitteena on kehittää suomalaista pienpanimo-osaamista, ja parantaa kotimaisten pienpanimoiden toimintaedellytyksiä.