Teerenpelin 30-vuotispaneelissa saatiin pieniä tarkennuksia alkoholilain uudistuksen aikatauluihin, mutta eduskuntaa ei voi silti hoputtaa, valtiosihteeri Laura Räty muistutti.

Teerenpeli juhli kunniakasta 30-vuotista taivaltaan maaliskuun lopussa Lahdessa useamman tilaisuuden voimin. 20. maaliskuuta pidettiin paneelikeskustelu, jossa sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen valtiosihteeri Laura Rissanen (kuvassa oikealla) valotti tulevien uudistusten aikataulua ja vastaili kysymyksiin.

Grahn-Laasonen itse kertoi videotervehdyksellä, että hallituksen ideana on vapauttaa ”maltillisin ja vastuullisin askelin” suomalaista alkoholipolitiikkaa ja sääntelyä kohti eurooppalaista suuntaa.

Uudistukset eivät mene niin pitkälle kuin ministeri olisi toivonut, sanoi Laura Rissanen, koska hallitusohjelma on aina kompromissi.

Paneelissa myös puhunut valtiosihteeri Päivi Nerg (kuvassa keskellä) sanoikin, että tällä hetkellä ainoa mahdollisuus on toimia hallitusohjelman mukaisesti, sillä muuten alkaa ”hirmuinen älämölö”. Hänen esihenkilönsä on kristillisten Sari Essayah, ja tiettävästi juuri Grahn-Laasonen ja Essayah ottivat haliltusneuvotteluissa toisistaan mittaa alkoholiasioissa.

Tulevatko 8 % oluet kauppaan vapuksi?

Nyt eduskunnan käsittelyssä on laki niin sanotusta kahdeksan prosentin rajasta, eli vähittäiskaupan alkoholirajan nostamisesta. Keskustelun alla on se, rajataanko nosto käymisteitse valmistettuihin juomiin.

”Tästä ministeri pyysi minua vielä välittämään terveisensä, minkä hän on kyllä julkisesti sanonutkin, että hän olisi mielellään tämän valmistustaparajoitteen jättänyt pois”, Rissanen sanoi.

”STM:ssä valmisteltiin myös pykälät niin, että tätä valmistustaparajoitetta ei olisi ollut sen jälkeen, kun me saatiin komission kanta tähän esitykseen. Mutta tällä kertaa hallitus päätti, että edetään edelleen hallitusohjelman mukaisesti.”

Pienpanimoliiton puheenjohtaja Jyri Ojaluoma kysyi Rissaselta lakimuutoksen aikataulusta, sillä julkisuudessa on näkynyt erilaisia arvioita.

”Miten luotettava on tämä 1. toukokuuta? Vai onko se ensimmäinen kuudetta vai oliko se ennen juhannusta?” Ojaluoma kysyi. ”Meille tämä on tärkeä asia, sillä meillä ei ole varastotilaa ja on vain tietty määrä säiliöitä. Emme voi seisottaa tuotteita kuukausikaupalla odottaen, että saadaan myydä ne.”

Rissanen vastasi tällä hetkellä näyttävän siltä, että eduskunnan valiokunnat ehtisivät käsitellä hallituksen esityksen niin, että se tulisi voimaan 1.5.

”Tietysti kansanedustajat ottavat kaiken sen ajan, minkä he tarvitsevat”, hän sanoi. ”Sitä ei demokratiassa voi ulkoparlamentaarisesti kiirehtiä.”

Hän korosti, ettei hän voi luvata eduskunnan puolesta mitään päivää.

”Parhaansa he siellä tekevät, että se tulisi mahdollisimman pian voimaan.”

Pienpanimoliitto on toivonut laille siirtymäaikaa, jotta panimot ehtisivät valmistaa tuotteet, mutta tälläkään kertaa sellaista ei ilmeisesti ole luvassa.

Verkkokauppa ja toimitukset käsittelyyn keväällä

Rissanen raotti verhoa myös muiden lakien valmistelun suhteen.

”Tänä keväänä eduskuntaan on vielä tulossa alkoholijoimien verkkokaupan sekä muiden jakelun ja noutoon perustuvien vähittäismyytikonseptien mahdollistaminen, ikärajan valvonta turvaten”, hän sanoi.

Eli vielä tänä keväänä eduskunta alkaa keskustella oluen ja muiden tuotteiden verkko- ja postimyynnistä. Näin ollen uudistus voisi tulla voimaan joskus syksyllä.

Myöhemmin tänä vuonna hallituksen on tarkoitus selkiyttää EU-tason etämyyntiä, Rissanen sanoi. Hänestä keskustelu siitä on ollut kummallista.

”Me kuitenkin olemme EU:ssa, missä tavaroiden ja palvelujen vapaa liikkuvuus ja etämyynti on sinänsä kyllä ihan sallittua, mutta nyt edellytetään selvästikin vielä sen selkeyttämistä.”

Rissanen vahvisti Pienpanimoliitolle myöhemmin puhelimitse, että Suomessa tapahtuva verkkokauppa ja kotiinkuljetukset tulevat käsittelyyn ensin keväällä, ja EU-tason etämyynti myöhemmin omana asiakokonaisuutenaan.

Hän sanoi Teerenpelin paneelissa, että asiat tulevat eduskunnalle tipoittain siksi, että virkamiesten resursseja on haluttu priorisoida.

”Toinen vaihtoehto olisi ollut tuoda nämä kaikki yhtenä pakettina, mutta se olisi tarkoittanut jotain vuotta 2025.”

Viinit kauppoihin ja alkoholi TEM:iin – ehkä

Vielä myöhemmin hallitus aikoo valmistella maksimissaan 15 % vahvuisten viinien myynnin vapauttamista ja sitä, että alkoholiasiat voisivat siirtyä sosiaali- ja terveysministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön.

Illan isäntä, Teerenpelin toimitusjohtaja Anssi Pyysing muistutti illan aluksi, että elinkeinon kannalta on hullua, että alkoholilaki alkaa sanoilla: ”Tämän lain tarkoituksena on vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta rajoittamalla ja valvomalla niihin liittyvää elinkeinotoimintaa alkoholin käyttäjilleen.”

Rissasenkin mukaan voisi olla järkevää, että haittojen säätely erotettaisiin elinkeinopoltiikasta.

Teksti: Esa Salminen