Panimot järjestävät useita tapahtumia muutaman kollegan kanssa, ja näin saadaan sekä myyntiä että uusia yleisöitä. Takatalo & Tompuri, Fat Lizard ja Kakolan panimo kertoivat meille fiiliksiä pienempien ja vähän isompien tapahtumien järjestämisestä.

Suomen kesää rikastuttavat monet suuret ja pienemmät oluttapahtumat ympäri Suomen. Ne tuovat uusia yleisöjä ja myyntiä panimoille.

Suuret oluet pienet panimot on jo vakiinnuttanut paikkansa pienpanimoiden esittelijänä, ja se pidetään jo kuudella paikkakunnalla. Sen pääjärjestäjä on Lammin sahti, ja osallistuminen on rajattu Pienpanimoliiton jäsenille.

Myös muut panimot ovat innostuneet järjestämään isompia ja pienempiä tapahtumia kollegojen kanssa.

Takatalo & Tompurin Mikko sai idean SOPPissa

Tänä kesänä järjestettiin Haminan ehkä ensimmäinen oluttapahtuma, Hamina Bastion Beer Festival, upeissa linnoitusmaisemissa. Idea tapahtumasta syntyi töiden jälkeen Helsingin Suuret oluet pienet panimot -tapahtumassa muutamia vuosia sitten, kertoo Mikko Suur-Uski Takatalo & Tompurista.

”Oli vähän sellainen hullu ajatus, että olisi upea paikka tiedossa, ja kollegat innostuivat, että ilman muuta tehdään tapahtuma.”

Mikko Suur-Uski

Mukaan lähtivät Takatalo & Tompurin lisäksi Kanavan Panimo, Kotka Steam Brewery, Maku Brewing, Panimo Hoppa, Unison Brewing ja Tornion panimo. Kulut jaettiin tasan, ja panimot puuhasivat tapahtuman yhdessä. Korona lykkäsi tapahtumaa pari kesää, mutta heinäkuussa 2023 Bastionin ilmaistapahtumaan tuli yhteensä noin 4000 ihmistä.

”Tekeminen oli kivaa. Meidän porukka oli hyvällä tuulella ja se tarttui yleisöönkin. Siellä oli huikea tunnelma”, Suur-Uski sanoo.

Panimoille tapahtumat ovat usein markkinointia ja uusien yleisöjen herättelyä, mutta hyvä väkimäärä takasi myös, että olutta myytiin ja plussallekin päästiin. Työtä kuitenkin riitti, Suur-Uski sanoo. Piti hoitaa järjestyksenvalvonta, teltat, luvat, kassajärjestelmät, ensiavut, wifi-verkot, poliisin luvat, Teosto- ja Gramex-maksut ja niin edelleen.

”Ei se helpolla ilmaiseksi tule, mutta kun toisen kerran tehdään, niin mehän ollaan sata kertaa viisaampia.”

Fat Lizard kutsui Espoon panimot yhteen paikallistapahtumaan

Omaa tapahtumaa ei tietenkään tarvitse tehdä tuhansille ihmisille, vaan kevyestikin voi saada kivaa aikaan. Espoolainen Fat Lizard on järjestänyt ravintolansa etupihalla Espoo panee ja juhlii -paikallisfestivaalia jo kuusi vuotta ja kolme kertaa kesässä. Yksi tapahtuma on vielä edessäpäin, 11. elokuuta.

”Kutsumme espoolaiset panimot paikalle, laitetaan pari rallikatosta ja panimot tulevat hanoineen paikalle”, sanoo Fat Lizardin Topo Koskipää.

Mukana ovat Fat Lizardin lisäksi 8Bit Brewing, Espoon Oma Panimo, Masis Brewery, Olarin Panimo, Salama Brewing ja Tired Uncle Brewing co.

Topo Koskipää.

”Ravintolassa on ruokaa ja vessat, minä rakennan itse lavan ja duunaan audiot. Minulla ja muutamalla muulla menee tähän yksi päivä. Helvetin helppoa sekä meille että asiakkaille.”

Samalla kasvatetaan paikallista näkyvyyttä espoolaisten parissa. Koskipää on ostanut esiintymislavan ja äänentoistolaitteet panimolle, mutta niitäkin saisi vuokrattua, jos haluaisi vain kokeilla paikallisfestarin järjestämistä.

”Jos on yliopistokaupunki ja siellä on kolme, neljä panimoa, niin kyllähän siinä saa jo pöhinää aikaiseksi”, Topo vinkkaa. ”Eikä kukaan varmaan suutu, jos sinne joku naapuripitäjästäkin tulee.”

Hänestä paikallistapahtumaa ei kannata ajatella liian monimutkaisen kautta.

”Laittaa käytännön asiat kuntoon ja pitää hyvää meininkiä, niin eihän se muuta tarvitse. Muutaman ihmisen päivän duunilla tällaisen pyöräyttää aika pienillä kustannuksilla.”

Kakola Brewing Company mukana muiden kuin panimoiden kanssa

Eikä aina tarvita edes toisia panimoita. Turun Kakolanmäelle on muodostunut paikallisyrittäjien yhteisö, jotka järjestivät oman Kakola kukkii -tapahtuman kesäkuussa.

”Ajatus oli elävöittää Kakolanmäkeä ja tuoda ihmisiä tänne”, sanoo Peter Tornainen Kakola Brewing Companysta.

Olut ja ruoka olivat isossa roolissa, mutta ohjelmassa oli myös ilmaiskonsertteja ja kukkien istutusta.

”Tuhat kukkaa jaettiin tuossa pihalla.”

Illalla tapahtumassa oli Ulkosalla-illallinen, eli pihamaalle tuotiin valtava pöytä, johon illallisliput myytiin etukäteen loppuun. Asiakkaat saivat valita ruoat ja juomat joko KBC Taproomilta tai Kakolan ruususta.

”En ole nähnyt tässä sisäpihalla niin paljon ihmisiä kuin sinä päivänä. Pepe Willbergin ilmaiskonsertti veti todella paljon väkeä.”

Naapurustotapahtumaan osallistuminen sopi Kakola Brewing Companyn filosofiaan hyvin.

Peter Torniainen

”Me yritämme pohtia, miten panimo pystyisi tuomaan oman juttunsa kaupunkikulttuuriin, ja millainen toimija panimo voisi kaupungissa olla”, Torniainen sanoo.

Kakola Brewing Company ei ole kauheasti oluttapahtumia kiertänyt, tänä vuonna Turku Craft Beer Festival oli ainoa.

”Ensimmäisinä vuosina kierrettiin enemmän, kun haluttiin saada tunnettuutta, mutta sen jälkeen päätettiin, että keskitytään paikallisiin tapahtumiin. Meillä ei juuri nyt ole ajatus mitenkään massiivisesti kasvaa, vaan tehdä asioita mahdollisimman fiksusti ja mahdollisimman paljon täällä Turussa.”

Jos haluaisi kasvaa valtakunnalliseksi toimijaksi, niin siinä Torniainen näkee isommilla tapahtumilla tärkeän roolin.

”Se vaatisi puskevaa myyntiä, ja silloin esimerkiksi Suuret oluet pienet panimot on todella relevantti kanava kasvattaa tietoisuutta.”

Pääkuva: Vesa Hovi

Teksti ja muut kuvat: Esa Salminen