Orpon hallituksen ohjelmassa on monta Pienpanimoliiton pitkään ajamaa asiaa. Vahvemmat oluet saadaan ruokakauppoihin, ja jatkossa panimot voivat lähettää kuluttajille tuotteita verkkokaupoista.

Suomen alkoholipolitiikka näyttää kauan toivottuja avautumisen merkkejä, arvioi Pienpanimoliitto.

Petteri Orpon johtama hallitus aikoo tänään julkaistun hallitusohjelman mukaan sallia enintään kahdeksan prosenttia alkoholia sisältävien käymisteitse valmistettujen juomien myymisen vähittäismyynnissä, missä Pienpanimoliiton puheenjohtaja Jyri Ojaluoma näkee pienpanimoille suuria mahdollisuuksia.

”Panimot voivat esimerkiksi valmistaa ja tuoda ruokakauppoihin erilaisia sesonkioluita. Tämä palvelee myös yksittäisiä oluttyylejä, kuten tupla-IPA-tyyppisiä vahvempia ale-oluita.”

Pienpanimoliitto toivoo, että uudistukselle määriteltäisiin vähintään kolmen kuukauden siirtymäaika, jotta panimot ehtivät tilata raaka-aineet ja valmistaa oluet toimitusvalmiiksi.

”Jos siirtymäaikaa ei ole, kauppojen hyllypaikat voivat karata ulkomaisille tuotteille. Siirtymäajalla turvattaisiin se, että päästään kaikki samalla viivalle”, Ojaluoma sanoo.

Etämyynti ja toimitukset verkkokaupoista sallitaan

Toinen ilahduttava ja Pienpanimoliiton pitkään edistänyt uudistus hallitusohjelmassa on etämyynnin salliminen. Se tarkoittaa panimoille mahdollisuutta myydä ja lähettää tuotteita kuluttajille verkkokauppojensa kautta.

”Tähän asti tilanne on ollut epäreilu, koska ulkomaiset verkkokaupat ovat voineet lähettää tuotteita suomalaisille kuluttajille, mutta suomalaiset eivät”, Ojaluoma sanoo.

Samalla kotimaisten pien- ja käsityöläispanimoiden, pientislaamoiden ja viinitilojen tuotteiden myynti valmistuspaikoilta suoraan kuluttajille mahdollistetaan vähittäismyyntiluvalla. Tässä uutta on pientislaamoiden lupa myydä tuotteitaan ulos, mikä ilahduttaa varmasti niitä pienpanimoita, joilla on myös tislaustoimintaa.

Ojaluoman mielestä samalla olisi hyvä muuttaa ulosmyyntiä niin, että kaikkia panimoiden oluita voisi myydä ulos vahvuudesta välittämättä.

”Olisi myös hyvä, että panimot voisivat myydä tuotteita kaikista toimipisteistään nykyisen yhden sijaan”, Ojaluoma sanoo.

Vaihtuuko ministeriö, nouseeko vero?

Muutamia uudistuksia jää vielä auki.

Hallitusohjelman mukaan hallitus toteuttaa riippumattoman selvityksen alkoholipolitiikan sääntelyn siirtämisestä sosiaali- ja terveysministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön.

Tätä uudistusta pienpanimoliitto on ajanut pitkään, ja se olisi tervetullut.

”Panimoala on suuri työllistäjä, ja uskomme, että työ- ja elinkeinoministeriö olisi meidänkin teollisuudenalallemme oikea paikka.”

Epäselvää on myös, nouseeko alkoholivero, ja miten eri tuotteita verotuksessa kohdellaan. Tällä hetkellä esimerkiksi viiniä verotetaan litramäärän ja olutta alkoholiprosentin mukaan, mikä suosii viinien kulutusta. Pienpanimoliiton mukaan mahdollisissa veronkorotuksissa tulisi olla maltillinen.

”Kuluttajien kannalta on ongelma, jos vaikkapa kotimaisten erikoisoluiden hinnat nousevat. Ei ole järkeä antaa lisää markkinoita esimerkiksi ulkomaiselle vahvalle bulkkioluelle kotimaisten kustannuksella”, Ojaluoma sanoo.

Kun veroa pohditaan, Pienpanimoliiton mielestä kannattaisi samalla tehdä tekninen muutos siihen, miten valmistevero määräytyy yli puolen miljoonan litran tuotannossa. Nyt vero lasketaan sen mukaan, milloin olut tuotetaan. Tämä aiheuttaa pienpanimoille turhaa byrokratiaa, kun varastoissa on eri veroluokkien oluita. Verokanta voitaisiinkin järkevämmin laskea sen mukaan, milloin olut luovutetaan varastosta eteenpäin.