Pienpanimoliitto toivoo siirtymäaikaa uudelle laille, jotta panimot ehtivät valmistaa tuotteet. Toivomuksena on myös, että kun etämyynti ja postimyynti alkavat, kaikki panimot saisivat myydä ainakin 8-prosenttisia tuotteita kuluttajille.

Sosiaali- ja terveysministeriö kerää paraikaa lausuntoja lakimuutokseen, jolla vähittäiskaupassa saisi jatkossa myydä enintään kahdeksan prosenttia alkoholia sisältäviä, käymisteitse valmistettuja juomia.

Vähittäismyyntilupien laajentaminen on Pienpanimoliiton mielestä tervetullut uudistus.

”Se ei luultavasti muuta suomalaisten kulutuskäyttäytymistä merkittävästi, mutta tarjoaa panimoille mahdollisuuden suurempaan luovuuteen tuotevalikoimassa”, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Jyri Ojaluoma. ”Jos myynti piristyy selvästi, voidaan lisäksi kasvattaa työpaikkojen määrää.”

Pienpanimoliitto toivoo kuitenkin, että lakiin sisältyisi vähintään kahden kuukauden siirtymäaika, jotta kotimaiset pienpanimot ehtivät valmistaa tuotteet, eikä hyllypaikkoja menetetä ulkomaisille kilpailijoille.

”Kun vähittäismyynnissä olevien oluiden raja nousi 5,5 prosenttiin, varoitusaikaa panimoille annettiin viikon verran, mikä teki valmistautumisesta mahdotonta ja hyllypaikkoja menetettiin”, Ojaluoma sanoo.

Kaikille luvat myydä kaikkea

Pienpanimoliiton mielestä lain rajaus vain käymisteitse tehtäviin tuotteisiin ei ole tarpeen, vaan uusi laki voisi koskea kaikkia tuotteita oluista juomasekoituksiin.

”Yksinkertainen laki lienee paras laki”, Ojaluoma sanoo.

Pienpanimoliitto toivoo myös, että kun hallitusohjelmassa linjattu etämyynnin vapauttaminen etenee, myös silloin huomioidaan tämä rajan nostaminen kahdeksaan prosenttiin, eikä sitä lakia kirjoiteta nykyisten rajojen mukaan.

”Pienpanimoliiton toiveena toki on, että kaikki panimot saisivat myydä kaikkia tuotteitaan niin paikan päältä kuin etämyyntinä, mutta tässä vaiheessa on syytä ainakin varmistaa, että suoramyynti suoraan niin panimoiden kaupoista kuin verkkokaupasta sallittaisiin kaikille pienpanimoille ainakin tähän kahdeksaan tilavuusprosenttiin saakka”, Ojaluoma toteaa.

Samalla hänestä olisi hyvä korjata lain vähittäismyyntiä koskeva kirjaus. Jatkossa panimoiden olisi hyvä saada myydä tuotteita ulos jokaisesta valmistuspaikastaan nykyisen yhden sijaan.

Kuva: Paul Joseph / Flickr