Pienpanimoliiton jäsenille luotu merkki kertoo kuluttajille, että oluen on tehnyt aito suomalainen pienpanimo.

Kauppojen hyllyillä on monia craft beer -brändättyjä tuotteita Suomesta ja ulkomailta, mikä voi hämmentää kuluttajaa. Mistä tietää, että olut tulee aidolta suomalaiselta pienpanimolta eikä suurelta toimijalta, joka on vain tehnyt käsityöhenkisen etiketin?

Pienpanimoliitto haluaa selventää tätä pulmaa, ja siksi se on lanseerannut Aito pienpanimo -merkin, jonka käyttö on varattu Pienpanimoliiton jäsenille.

Jäsenpanimot voivat vapaasti sommitella merkin osaksi etikettejään, verkkosivujaan, lasinalusia, somekanaviaan tai muuta viestintää. Pääkuvassa on hahmoteltu, miltä merkki voisi näyttää etiketeissä. Pienpanimoliitto myös markkinoi merkkiä.

Suomessa pienpanimoiksi lasketaan panimot, jotka tuottavat vuodessa enintään 15 miljoonaa litraa olutta. Pienpanimot toimivat tyypillisesti paikallisesti ja laadusta tinkimättä. Ne tuottavat reilut 23 miljoonaa litraa olutta vuosittain ja työllistävät suoraan satoja ihmisiä.

Pienpanimon pyörittäminen ei ole kultakaivos, joten oluen ystävien tukea tarvitaan kauppojen hyllyillä ja ravintoloissa ostopäätösten äärellä. Näin taataan, että jatkossakin Suomessa on eläväinen ja laadukas olutkulttuuri.

Suomen noin sadasta pienpanimosta 70 kuuluu Pienpanimoliittoon.