Vahvempien oluiden kauppantulo kerää kiitosta pienpanimoilta, vaikka miedot viinit ovatkin kiristäneet kilpailua hyllytilasta, selviää Pienpanimoliiton kyselystä.

Pienpanimoliitto järjesti jäsenilleen kyselyn kokemuksista kahdeksanprosenttisten juomien tulemisesta vähittäiskauppaan. Vastauksia saatiin 29 panimolta.

Yleisesti ottaen panimoiden näkemys on, että uudistus on ollut oikeasuuntainen. 65 prosenttia vastasi, että uudistus on ollut heille hyvä, muttei taloudellisesti kovin merkittävä. Reilulle 10 prosentille uudistus oli ollut todella hyvä, reilulle 10 prosentille neutraali ja noin 14 prosentille haitallinen.

Yksi vastaaja totesi, että uudistus ei ole muuttanut paikallisia juomatottumuksia.

“Meillä päin ei olla vielä siirrytty juomaan edes 4,7% vahvempia, joten hitaasti vaikuttaa. Muutos kuitenkin hyvä ja nyt on päästy sille tasolle, johon oluen kanssa kannattaa edetä”, vastaaja toteaa.

Uudistus toi mukanaan myös luvan myydä oluita paninolta ulos kahdeksaan prosenttiin saakka, vaikka panimo tuottaisi yli 500 000 litraa olutta vuodessa. Tätä pienemmät ovat saaneet jo vanhastaan myydä 12 prosenttiin saakka.

Yksi yli 500 000 litraa vuodessa tuottava panimo toteaakin, että uudistus laajensi myymälävalikoimaa ja mahdollisti aiempaa kiinnostavampien oluiden ulosmyynnin tehtaanmyymälästä.

Viinit veivät tilaa

Suurin kritiikki uudistusta kohtaan koskee hyllytilaa.

“Pienpanimo-oluiden hyllytila on useimmissa myymälöissä voimakkaasti pienentynyt muiden alle 8 prosentin juomien vallattua alaa. Tämä näkyy meilläkin myynnin laskuna lakimuutoksen jälkeen”, sanoo yksi vastaaja.

“Näyttää siltä, että suurin osa kaupoista keskittyi enimmäkseen viineihin ja bulkkiin, edullisiin vahvempiin oluisiin, ei käsityöoluiden erikoisuuksiin”, kommentoi toinen.

Viestintä oli epäselvää

Pienpanimoliitto toivoi, että laille olisi asetettu siirtymäaika. Sitä ei kuitenkaan saatu, ja moni panimo harmittelee, että pienet panimot eivät voineet varautua ylimääräiseen varastoon tietämättä, milloin muutos tapahtuisi. Osa sanoo, että myynti väheni, kun panimo ei ehtinyt muutoksen alkuun mukaan.

“Olisi pitänyt olla enemmän saattoaikaa, ja ehkä lisää aika selvittää tuotannon näkövinkkeöistä”, sanoo yksi.

“Meillä oli tuotteet jo Alkossa, joten oltiin jollain lailla varauduttu äkkilähtöön”, sanoo toinen panimo. “Tämän lyhyen kokemusjakson perusteella volyymi on ollut odotettua vähän suurempaa.”

Artikkeli edustaa kirjoittajan omia mielipitetä ja ajatuksia, eikä ole Pienpanimoliiton virallinen kanta