Takatalo & Tompuri voitti Suomen parhaan oluen tittelin toisen kerran peräkkäin. Pienpanimoliiton jäsenet voittivat melkein joka kategorian.

Suomen parhaan oluen tittelin sai tänään Takatalo & Tompurin Kaski Mustakaura. Palkinnot jaettiin Viking Linen Olutgaalaristeilyllä.

Takatalo & Tompuri Brewery on Vironlahdella sijaitseva maatilapanimo, jonka oluessa käytettävä mallasohra ja kaura tulevat omilta pelloilta. Perheyritystä pyörittävät Mikko ja Marjo Suur-Uski.

”Kiitos koko tiimille. Ja laajemminkin. Mun äiti on paahtanut nämä kaurat”, sanoi Mikko Suur-Uski.

Voitosta tekee entistä makeamman se, että viime vuoden paras olut oli saman kymenlaaksolaispanimon Kaski Savubock.

”Viime vuonna sanoin, että tällaisen kunnian saa panimo kerran”, Suur-Uski sanoi.

Kilpailussa pyritään objektiivisuuteen ja oluet arvioidaan sokkona, sanoo kilpailujohtaja, Olutliiton Anikó Lehtinen.

”Emme julkaise osallistuvien panimoiden nimiä kisassa, ettei tuomareillamme ole ennakko-oletuksia kilpailuoluista. Näin vain oluen maku ratkaisee. Tuomarimme edustavat laajasti suomalaista olutmakua: mukana on niin harrastajia, ravintola- ja kaupan alaa, olutmediaa kuin harrastustaan aloittelevia oluenystäviä. Tuomariksi haetaan ja jokaisen täytyy suorittaa tuomarikoulutus ennen kisaa.”

Melkein kaikki sarjavoittajat Pienpanimoliiton jäseniä

Kilpailusarjoja oli 15. Osallistujamäärältään suurimmat kilpailusarjat olivat vaalea lager -, IPA- ja hapanolut-sarjat. Kilpailusarjoja uudistetaan joka vuosi vastaamaan panimoiden ja kuluttajien tarpeita.

Kilpailun sarjavoittajina on Takatalo & Tompuri Breweryn lisäksi panimoita ympäri maata: Etko Brewing Helsingistä, Olarin Panimo, Salama Brewing ja Fat Lizard Brewing Co. Espoosta, Vanhan Porvoon Panimo, Tornion Panimo, Panimoyhtiö TuJu Lappeenrannasta, Kakola Brewing Turusta, Lammin Sahti, Hailuodon Panimo, Mallaskuun Panimo Lapualta ja Sinebrychoff Keravalta.

Voittajista ainoastaan Vanhan Porvoon Panimo ja Sinebrychoff eivät kuulu Pienpanimoliittoon. Kaikki voittajat listana jutun lopussa.

Erikoismaininnan sai myös eniten pisteitä saanut gluteeniton olut, joka tänä vuonna on espoolaisen Tired Uncle Brewingin Prost! For Uncles. Kilpailun pääyhteiskumppani Viking Malt palkitsee erikseen sarjojen tumma- ja keskitumma ale sekä stout ja portteri -sarjojen sijoitukset.

Maksimissaan 5,5-prosenttiset sarjavoittajat ovat kootusti saatavilla S-ryhmän tietyissä pisteissä ympäri Suomen.

Suomen tärkein olutkilpailu

Suomen Paras Olut -järjestettiin tänä vuonna 13. kerran. Kilpailun tavoite on ollut alusta asti nostaa suomalaisten oluiden arvostusta, sekä tehdä oluita ja niiden valmistajia tunnetuiksi.

Suomen Paras Olut on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kilpailu, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot. Se on avoin kaikille Suomessa valmistetuille, säännöllisessä myynnissä oleville oluille. Kilpailun tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan ja maistamaan erilaisia oluita, parantaa suomalaisen oluen asemaa ja antaa panimoille mahdollisuuden esitellä oluitaan suurelle yleisölle.

”Haluamme esitellä kilpailun avulla suomalaisille kotimaisten oluiden tyylikirjoa”, sanoo kilpailun johtaja, oluenkuluttajien edunvalvontajärjestö Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen.

Suomen Paras Olut -kilpailua järjestää Suomalainen Olut ry, jossa ovat mukana Pienpanimoliitto ja Panimoliitto. Kilpailun käytännön järjestämisestä vastaa Olutliitto.

Kilpailu pidettiin Perho Liiketalousopiston tiloissa kesäkuun alussa. Päätuomarina toimi kokenut oluttoimittaja ja -tuomari Jussi Rokka ja kisamestarina pitkän linjan ravintola-ammattilainen Veera Savolainen.

“Tuomaristo hoiti työnsä aikaisempien vuosien tapaan huolella ja asiallisen ammattitaitoisesti. Kilpailun oluitten tasokkuudesta kertoo se, että sarjojen parhaita valittaessa tuomaripöydissä käytiin hyvinkin perusteellisia keskusteluja. Kova taso teki finaalituomaristonkin tehtävästä vaativan: sarjavoittajien vahvuuksia saatiin pähkäillä useammasta näkökulmasta ennen kuin vuoden 2023 Suomen Paras Olut oli selvillä”, sanoo päätuomari Jussi Rokka.

Suomen Paras Olut -kilpailua järjestää Suomalainen Olut ry, jonka jäseniä ovat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Pienpanimoliitto. Kilpailun käytännön järjestelyistä vastaa Olutliitto. Kisan pääkumppani on Viking Malt, yhteistyössä S-ryhmä, Jukolan Juusto, Rastal, Lappo.fi, Suuret Oluet Pienet Panimot, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Pienpanimoliitto ja Perho Liiketalousoppilaitos. Mediakumppanina toimii Olutposti. Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan Oluenkuluttajien liiton – European Beer Consumers’ Unionin (EBCU) hyväksymistä kilpailuista.

Suomen Paras Olut 2023 -kilpailun voittajat

Suomen Paras Olut 2023: KASKI Mustakaura 5,0 t% (Takatalo ja Tompuri Oy)

Sarjojen voittajat:

1 Kansainvälinen vaalea lager

Pumpattava barbaari, 5,0 %, Münich Helles, Panimoyhtiö TuJu

2 Pils

Barley Grind, 5,3 %, saksalainen pils, Olarin Panimo

3 Muu vaalea lager

1873 Hunaja-bock, 7,3 %, Helles Bock, Tornion Panimo

4 Tumma tai värillinen lager

KASKI Mustakaura, 5,0 %, schwarzbier, Takatalo & Tompuri Brewery

5 Vaalea tai keskitumma ale