Keskisuuret ja pienet pienpanimot eivät pärjää hintakilpailussa, sanoo Pienpanimoliiton Jyri Ojaluoma Talouselämän laajassa pienpanimojutussa.

Talouselämä julkaisi viime viikolla laajan jutun pienpanimoiden taloudellisesta tilasta Suomessa.

Talouselämän tekemästä selvityksestä näkee, että suurimmat pienpanimot kasvattavat liikevaihtoaan, mutta keskikokoisilla ja pienemmillä on vaikeampaa.

”Ei tule hurraa-huutoja viime vuodesta. Rahaa tekevät pari isointa, jotka pystyvät hintakilpailuun. Muilla kulut nousevat liian korkeiksi per litra” sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja ja Mallaskosken panimon panimomestari Jyri Ojaluoma jutussa.

Ojaluoma selittää ahdinkoa sillä, että ostovoiman heikentyessä kuluttajat valitsevat halvempia tuotteita.

”Puolen litran tölkin hinta pitäisi saada painettua alle kolmeen euroon, jotta se pääsisi esille kaupassa. Meille se on täysi mahdottomuus.”

Muutamia pienpanimoita on tänäkin vuonna ajautunut lopettamaan toimintansa. Uusia on kuitenkin myös perustettu, joten kokonaismäärä ei ole laskenut paljoakaan.

Miten taas kasvuun?

Korona-aika oli monille pienpanimoille hyvää aikaa. Sen jälkeen kustannusten nousu ja inflaatio ovat tehneet työstä vaikeaa. Jutun mukaan osa panimoista on pärjännyt vaikeiden aikojen yli ravintolatoiminnalla ja esimerkiksi kauppojen omien merkkien alihankinnalla.

Fat Lizardin luova johtaja Topi Kairenius pohtii jutussa, lisääntyykö Suomessa jo maailmalla näkyvä trendi, jossa suuret panimot ostavat pienpanimoita.

”Isot panimot haluavat yhä craft-oluita, vaikka sitten ostamalla niiden brändin.”

Nyt taantuma on hellittämässä ja kuluttajien ostovoima on kasvamassa. Oluen kulutus on kuitenkin laskenut. Pienpanimoliiton Jyri Ojaluoma esittelee Talouselämälle kaksi trendiä, joiden avulla myös keskisuuret ja pienpanimot saataisiin taas nosteeseen: ihmiset pitäisi saada takaisin ravintoloihin, mikä voisi onnistua anniskelun arvonlisäveroa laskemalla.

Toinen trendi olisi juomatapojen muuttaminen: oluen ystäviksi pitäisi saada uusia sukupolvia.

Mietojen ja mahdollisesti normaalivahvuisten viinien tulo ruokakauppoihin eivät auta tätä trendiä.