Pienpanimoliitto toivoo, että lakiesitystä alkoholijuomien toimitusmyynnistä muutettaisiin niin, että prosenttirajat olisivat kaikille toimijoille samat. Lisäksi pienpanimot ihmettelevät epämääräistä vaikuttajamarkkinoinnin kieltoa.

Suomalaisten pienpanimoiden etujärjestö Pienpanimoliitto kannattaa Suomen kaavailemaa uudistusta sallia alkoholituotteiden toimitusmyynti.

”Tähän saakka ulkomaiset panimot ovat voineet lähettää tuotteitaan suomalaiskuluttajille, mutta me suomalaiset panimot emme”, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Jyri Ojaluoma. ”On hyvä, että tämä epäreiluus korjaantuu edes jossain määrin.”

Uudistus parantaa kuluttajien mahdollisuuksia tutustua kotimaisiin pienpanimoihin, ja se lisää arvioiden mukaan verotuottoja jopa 100 miljoonalla eurolla vuodessa.

Lakiluonnos ei Pienpanimoliiton mukaan ole kuitenkaan täysin ongelmaton, vaan kotimaiset tuottajat jäävät senkin jälkeen eriarvoiseen asemaan ulkomaisten kilpailijoiden kanssa.

Käsityöläispanimot unohdettiin, ulkomaisille panimoille kotimaisia vapaammat kädet

Lakiluonnoksessa määritellään, että kotimaiset tuottajat voisivat toimittaa kuluttajille enintään 8 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia, mikä on nykyinen raja vähittäismyynnissäkin. Tässä kuitenkin sivuutetaan se, että käsityöläispanimot saavat myydä tuotteitaan kuluttajille 12 prosenttiin saakka ja viinitilat 13 prosenttiin saakka.

”Aiemmassa lakiluonnoksessa nämä poikkeukset oli huomioitu, mutta tästä uusimmasta ne ovat taas pudonneet”, ihmettelee Jyri Ojaluoma.

Pienpanimoliitto huomauttaa myös, että luonnoksen mukaan ulkomaiset toimijat saavat etämyydä suomeen jopa 80-prosenttisia juomia. Tämä asettaa kotimaiset toimijat selkeästi epätasa-arvoiseen asemaan ulkomaisiin tuottajiin nähden.

”Meistä olisi reilua, että rajat olisivat samat kaikille toimijoille kotimaassa ja ulkomailla”, Ojaluoma sanoo. 

Kuka määrittelee vaikuttajan?

 Pienpanimoliitosta on positiivista, että juomien verkkomarkkinointi ja markkinointi EU:n alueella sallitaan lakiluonnoksessa.

Ongelmallista sen sijaan on, että hallitus on kieltämässä alkoholin vaikuttajamarkkinoinnin kaikilta kotimaisilta tuotteilta. Tällä hetkellä mietojen alkoholijuomien vaikuttajamarkkinointi on sallittua, ja ulkomaiset alkoholijuomien tuottajat markkinoivat kaikkia tuotteitaan vaikuttajien avulla.

Lakiluonnoksessa ei myöskään määritellä sitä, kuka on ”vaikuttaja” muuten kuin viittamalla henkilöihin, joilla on ”tuhansia seuraajia”.

Koska käytännössä kaikki julkisuuden henkilöt ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, niin “vaikuttajamarkkinoinnin” kielto voi estää kaiken yhteistyön tunnettujen suomalaisten henkilöiden kanssa.

”Jääkö vaikuttajamarkkinoinnin kieltäminen käytännössä Valviran harteille?” Ojaluoma kysyy.

Monet pienpanimot tekevät esimerkiksi yhteistyöoluita julkisuudesta tunnettujen tahojen kuten musiikkiyhtyeiden ja artistien kanssa. Tämä saattaa vaarantua, jos viranomaiset tulkitsisivat orkesterien somepostaukset ja artistien kuvien käyttämisen panimoiden verkkosivuilla vaikuttajamarkkinoinniksi.

”Pahimmillaan yhteistyö myös olutjournalistien ja -bloggaajien kanssa tulkittaisiin jatkossa kielletyksi, jos näillä henkilöillä on tuhansia seuraajia – vaikka seuraajissa ei olisi yhtäkään nuorta ihmistä”, Ojaluoma sanoo.

Pienpanimoliitto esittääkin, että kielto vaikuttajamarkkinoinnista poistetaan luonnoksesta, tai että ainakin nykytila saisi jatkua niin, että mietojen juomien osalta vaikuttajamarkkinointi olisi edelleen sallittua. 

”Jos kielto kuitenkin jää lopulliseen lakiin, toivomme, että se sisältää huomattavasti nykyistä tarkemman määritelmän vaikuttajalle”, Ojaluoma sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Esa Salminen
info@pienpanimoliitto.fi
050 464 9532

Kuva: Pexels.com